Нiчого
особистого – тiльки бiзнес. Платiть росiйським пiарникам за вподобання чи репости на
Фейсбук, i можете
створювати «громадську думку» на користь будь-якого кандидата в президенти України. Що й робила, по черзi прикидаючись «штабiсткою» кожного з трiйки фаворитiв президентських перегонiв – Ю.Тимошенко, П.Порошенка та
В.Зеленського.
Хто бодай зрiдка
заходить на Фейсбук, напевне встиг втомитися вiд заспамленостi стрiчки полiтичною
рекламою. Шлють невiдомi «друзi», той
самий контент повторюють енну кiлькiсть разiв, бо
хтось зарепостив ще i ще раз.
Звiдки ноги
ростуть – зрозумiло, за
звання «стаханiвця»
змагаються i тi, кому
платять за поширення реклами, й iдейнi
прихильники того чи iншого
кандидата.
На цьому тлi, делiкатно
кажучи, виглядало трохи запiзнiлим недавнє рiшення ФБ вимагати посвiдчення особистостi вiд осiб, що займаються
розмiщенням реклами на наших
виборах. (https://www.pravda.com.ua/news/2019/02/20/7207229/).
Про це кiлька тижнiв тому сповiстила продакт-менеджер соцмережi Сара Шифф. Але «косметичнiсть» такого контролю кидається у вiчi навiть нефахiвцям, а про можливoстi обiйти цю вимогу залюбки розкажуь i Google, i YouTube.
Полiт-спам
плюс повiдомлення п.Шифф cпонукали мене поцiкавитися темою, а заодно й цiною питання. Тим бiльше, що бiзнес на
накручуваннi лайкiв, репостiв та iншого «активного
просування» не набагато старший вiд самої соцмережi. Бажаючим
отримати свої крихти вiд вiртуального пирога
треба всього лише зареєструватися на «бiржах коментаторiв» - i вперед. Заробiтки пропорцiйнi кiлькостi «друзiв» - в кого їх понад двi сотнi, той
отримає в кращому випадку пiвтора
цента за лайк, за коментар – вiд
чотирьох-п’яти i бiльше.
Попри те, що знаючi люди
кажуть: для замовника «просувати» в такий спосiб товар чи
магазин – марно тратити грошi, бо кiлькiсть лайкiв аж нiяк не означає, що їхнi автори
куплять те, що «вподобали».
Iнша справа – полiтичний контент,
кандидата «продають-купують» постiйними нагадуваннями.
Впiзнаванiсть, помножена на
агресивне втовкмачування, що вiн (вона) – цяця, киця й полуниця, а опонент –
«агент Кремля» i наволоч
– має значно кращi шанси
на дивiденди, аж
до iнавгурацiйної промови активно «залайканого».
Зрозумiло, що за
таких умов про бодай позiрну «чеснiсть» полiтичної
реклами в соцмережах говорити не доводиться. А ось джерела й засоби її просування
можуть виявитися найнесподванiшими. Що
засвiдчив мiй недавнiй досвiд
онлайн-спiлкування
з росiйськими
пiарниками.
Отже, я подалася в онлайн-агiтатори вiд iменi трьох фаворитiв президентських
перегонiв.
(Одразу скажу, що нiкого з
них не пiдтримую i за жодного голосувати
не буду). «Планувала» отримати 250-300 Фейсбук-репостiв агiтацйнoгo вiдео на пiдтримку кандидата.
Можна було б i 1000, i бiльше забажати,
але така активнiсть
викликала б пiдозру в
Фейсбук, i гаданий
«пост» aвтоматично
прибрали б. «Замовила» такi
параметри (або таргетинг): репости мають робити українo- i росiйськомовнi користувачi, вiком вiд 30 до 45 рокiв, також бажано,
щоб бодай половина з них – спiвгромадяни,
що перебувають за кордоном. А чому б i нi, коли в мене
такий каприз за грошi, яких
платити не збираюся?
Надiслала
запити десятьом росiйським
компанiям, що
спецiалiзуються на
продажах «ФБ-просування». Чому росiйським? В
даному випадку – не стiльки
конспiрологiя, як «винен» Google: на
сотню виданих ним органiзацiй згаданого профiлю всього декiлька – українськi. До того ж, було
цiкаво, як вiдреагують потенцiйнi «партнери» на
пропозицiю рекламувати
кандидата на найвищу посаду в країнi, з якою воює їхня власна.
Спокiйно
реагують. Незалежно вiд рiвня декларованої кандидатом антипатiї до РФ. Без найменших натякiв на збентеження з приводу, що збираються, як не крути,
втручатися у виборчий процес сусiдньої держави. Банальна класика жанру: плати, а
ми «танцюємо», кого тобi треба.
Лише в трьох запитах я «чесно» повiдомляла,
що вiдео «буде»
за Порошенка, Тимошенко чи Зеленського - вiдповiдно. В рештi обмежилася абстрактним
«наш кандидат». Протягом доби на електронну пошту вiдгукнулися п’ятеро,
ще одна контора – наступого дня. Вiдмовилися
вiд «спiвпрацi» лише в https://jet-s.ru/, обмежившись лаконiчним «Не робимо
такого» на прохання двох сотень репостiв «за
Зеленського».
Решта – дуже навiть
«робимо», для кого саме – не принципово. Наприклад, https://doctorsmm.com/ був не проти
забезпечити репости для мiкро-фiльму на користь
Порошенка, але попередили, що «таргетинг» забезпечити не зможуть. В https://smmyt.ru/ люб’язно скинули лiнк, перейшовши на
який можна купити 250 «премiум»
репостiв всього
за 747.50 росiйських
рублiв, або ж
трохи менше 12 американських доларiв. «Премiум» означає, що це
будуть «офернi+живi репости «подiлитися» в Фейсбук
з гарантiєю
захисту вiд
видалень та високою швидкiстю». Радили
зробити бiльше, нiж одне замовлення – бо з кiлькох масованих вкидань в мережу кращий результат, i для замовника
так дешевше. Представник smmyt.ru/ також гарантував повну конфiденцiйнiсть i цiкавився,
чи не треба моєму «шефовi» активне
просування в iнших соцмережах, бо «зараз всi оцiнюють популярнiсть за
показниками в Iнтернетi, тому це напевне буде актуальним для Вашого кандидата i,
можливо, гратиме значну роль (залежно вiд кiлькостi)». Якого саме кандидата, Вiктор – назвемо
його так – навiть не
питав.
Як це виглядає, розповiв чоловiк на iм’я Борис (швидше за все, це - псевдонiм), що трудиться
в чатi сайту https://smmcraft.ru/ Ось наша з ним розмова:
Л.П.: - У вас можна купити ФБ-репости на полiтичний контент? Десь
сотню-другу? Йдеться про кандидата в президенти України.
Б.: - Тобто, «подiлитися»? Так, без проблем. А контент може бути яким-завгодно,
також порно чи тероризм, це не має значення.
Л.П.: - Та нi, порно не треба. Зробите знижку на бiльше замовлення?
Б.: - Так.
Л.П.: - Мене цiкавить ще таке питання – ймовiрнi наслiдки для мене як
покупця ваших послуг?
Б.: - Жодних. Все це – цiлком легально, уся iнформацiя – анонiмна, ми не
передаємо її третiй сторонi, а ви можете
себе назвати, як хочете. Головне, щоб ваш контент не був протизаконним.
Л.П.: - Ось тут може бути клопiт з точки
зору вашого законодавства. Справа в тому, що наше вiдео мiстить дуже
критичний вiдгук про
росiйський уряд.
Б.: - Все гаразд, у нас – свобода слова, ви можете критикувати i висловлювати
свою думку.
Л.П.: - Добре, коли так. Ще таке: нам треба створити враження, що вiдео активно
поширили користувачi з Канади
та США. Маю на увазi українцiв, що там
живуть. Можете гарантувати таке поширення з акаунтiв справжнiх людей?
Б.: - Звичайно. Усi репости
будуть зробленi вiд iменi росiйськомовних користувачiв i всi вони - реальнi люди.
Л.П.: – Нi-нi, менi потрiбнi також україномовнi! Це ж вiдео i проти росiян, розумiєте...
Ага, поки не забула – крiм того,
що плачу вам, менi треба
буде також платити користувачам, що зарепостять?
Б.: - Нi, не потрiбно. В Українi ж чимало говорять росiйською... Гаразд, будемо намагатися залучати лише україномовнi рахунки.
Л.П.: - Ну, добре, нам росiйськомовнi теж потрiбнi, але головним
чином саме українцi, вiком вiд 30 до 45 рокiв.
Б.: - Добре, коли будете оформлювати замовлення, пишете «Укр.30-45».
Л.П.: - Хотiла б
наголосити – нам дуже потрiбно, щоб
80% репостiв йшли вiд тих, що живуть
в Канадi та США.
Треба створити враження, що дiаспора
теж пiдтримує нашого
кандидата.
Б.: - Не впевнений на рахунок тих, що у США та Канадi. Не знаю, як з
цим впорається фiльтр, бо
Фейсбук не надає таких даних в API (Application Program Interface, програма, що дозволяє розробникам сайтiв висвiтлювати iнформацiю про профiль користувача – Л.П.).
Л.П.: - Все ж таки, з Америкою якось зможете допомогти? В Українi Тимошенко
поважають, а в США, ну, в розумiннi дiаспора, наразi менше. Нам дуже
треба створити громадську думку, що вона i там
популярна.
Б.: - Тимошенко – хороший кандидат з усiх, хто зараз є, згоден. Спробуємо вам допомогти,
але ще раз кажу – на жаль, Фейсбук не дає даних для того, щоб ми могли
висмикнути користувача по ГЕО. Хiба-що вiн сам вкаже, що українець чи росiянин.
Л.П.: - Ну, наприклад, живе в Чiкаго або Нью-Йорку – є такi акаунти?
Б.: - В нас не настiльки досконала система –
скажiмо, живе в Чiкаго, а профiль у нього американський. Українською дiаспорою й не пахне. Тобто, система буде шукати мiсто, вказане в профiлi. А нам же потрiбнi саме українцi.
Л.П.: - Гаразд, давайте зупинимося загалом на українцях. Тi, що будуть репостити наше вiдео – вони з фото, iдентифiкацiями, iсторiями?
Б.: - Звичайно!
Л.П.: - I всi – реальнi люди?
Б.: - Так, так.
Л.П.: - Все ж таки,
нам би дуже треба показати, що громадяни, якi виїхали за кордон, хотять
саме Тимошенко. Може, пiдкажете когось з ваших
колег, хто мiг би зробити таке профiлювання?
Б.: - На жаль, не
можу. Якби хтось з наших конкурентiв... Але не впевнений. Знаєте,
сервiсiв багато,
але за фактом усе це – боти.
Л.П.: - Добре,
можливо, трохи перепрофiлюємо
замовлення, зв’яжемося з вами пiзнiше.
Б.: - Звертайтесь! Буду радий допомогти, чим зможу.
Звичайно, «пiзнiше
звертатись» я не стала, як i
купувати репости. I грошей на таке шкода, навiть порiвняно
невеликих, i з
етичних мiркувань.
Тим часом, один мiй Фейсбук-«друг»
знову запостив аж три вiдео вiд рiзних
кандидатiв з iнтервалом
всього кiлькох
годин. Два – за Ю.Тимошенко i ще одне
– за О.Ляшка. Всi вiдео – з офiцiйних
сайтiв кандидатiв, непримиренних
суперникiв. Годi знати,
чи то в «друга» такий оригiнальний альтруїзм,
чи спосiб заробiтку. Якщо
все ж таки останнє, то дуже сподiваюся,
що замовлення на репост отримав принаймнi не вiд росiйських пiарникiв.
Карикатура з сайту http://www.kasparov.ru/material.php?id=5775885651FB6
Кадр з фiльму "Дванадцять стiльцiв" з сайту https://ha-hatushki.ru/blog/43685558771/Pochem-opium-dlya-naroda-(kartinki-s-podpisyami-i-bez)
No comments:
Post a Comment